Telefon 22 759 61 04

poczta Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Czym jest przewiert po łuku?

Wykonywanie infrastruktury podziemnej tradycyjnymi metodami wymaga prowadzenia odpowiednich wykopów. W wielu przypadkach ich realizacja może się jednak okazać niezwykle trudna z punktu widzenia technicznego lub po prostu bardzo kosztowna. Z takimi sytuacjami mamy zazwyczaj do czynienia na obszarach silnie zurbanizowanych, gdzie na przeszkodzie stają liczne drogi, zabudowane domami działki czy istniejące linie wodociągowe, gazowe bądź energetyczne. Problemów mogą przysporzyć także bariery naturalne – np. cieki i zbiorniki wodne. Rozwiązaniem jest wówczas zdecydowanie się na tzw. przewierty kierunkowe. Przekonajmy się, czym są i sprawdźmy, jak powstają.

Co trzeba wiedzieć o przewiertach kierunkowych?

Przewierty kierunkowe powstają przez wykorzystanie wiertnicy pracującej z poziomu ziemi. W trakcie realizacji zlecenia w podłoże zagłębiany jest świder osadzony na wydłużanych systematycznie żerdziach, który pracując, porusza się po wybranej trajektorii, usuwając urobek i przygotowując potrzebny otwór. Przy właściwym dobrze trasy i parametrów pracy urządzenia odpowiednie rezultaty można otrzymać w dość krótkim czasie i przy ograniczonym koszcie. Plusem jest też możliwość planowania położenia przewiertu – często jest on prowadzony po łuku, dzięki czemu nie ma potrzeby tworzenia szybu startowego i końcowego.

Jak przygotowuje się przewiert?

Przewiert powstaje podczas wielokrotnych przejść głowicy, która najpierw przygotowuje otwór pilotażowy, a później poszerza go, aż uzyska wymaganą w konkretnym przypadku średnicę. Gdy to nastąpi, do otworu wprowadza się rurę osłonową, która zabezpiecza go przed osypywaniem się, a następnie w środku umieszcza konieczny rurociąg albo okablowanie. Dokładne pozycjonowanie głowicy oraz wpływanie na kierunek, w jakim się ona przemieszcza, daje możliwość uzyskiwania odpowiedniej geometrii w tym także założonego w projekcie łuku na całej długości lub jedynie w wybranych fragmentach otworu.